ksiazka-budowanie-nawyku-napoj
Zdrowe nawyki

Jak zbudować nawyk? Pytania, które Ci w tym pomogą.

Nawyki kształtują nasze życie od najwcześniejszych lat. Wprowadzenie pozytywnych nawyków może doprowadzić do rewolucyjnych zmian w Twoim życiu. Ale chociaż zbudowanie nawyku jest procesem łatwym to jednak bardzo często okazuje się być zadaniem ponad nasze siły. Dlaczego? Z czego wynikają trudności na drodze do zbudowania nawyku? Oto pytania, które ułatwią Ci zrozumienie tego procesu.

Nasza wizja, nasze cele.

W pierwszym odcinku podcastu mówiłam bardzo dużo o realizacji celów. (Zachęcam do posłuchania TUTAJ) Najważniejszym powodem dla którego cele nie są osiągane to fakt, że one nie są Twoje. To samo dzieje się z nawykami… Jeśli chcesz wprowadzić w swoje życie nawyk, który jest kompletnie sprzeczny z Twoją osobowością, charakterem czy wartościami to Ci się to nie uda. Albo przyjdzie bardzo mozolnie i wcale nie będziesz z niego zadowolona. Ba, możliwe, że bardzo szybko go porzucisz.

Nawyk ma sens jeśli jest zgodny z naszymi wartościami.

Nie warto bić się z koniem i budować życia, które nie będzie naszym życiem. Jeśli jesteś typem sowy – lubisz pracować późno i właśnie wtedy masz energię do działania, to wmówienie sobie, że od dziś moim nawykiem będzie wstawanie o 6.00 rano żeby poćwiczyć czy poczytać mija się z celem. Zmiany, które chcesz wprowadzać muszą być zgodne z Twoim organizmem, z Twoim trybem życia. Inaczej zbudowanie nawyku będzie rewolucją.

Pamiętaj: nawyk zawsze wprowadzamy małymi krokami. Jeden za drugim.

Tak by nie wywołać szoku w swoim ciele, ani nie dać głowie szansy na zasabotowanie naszego pomysłu. Troszkę więcej o zmianach pisałam TUTAJ – zachęcam Cię by mieć zawsze postawę proaktywną, działać w obliczu zmiany. Tak samo należy podejść do kwestii budowania nawyku.

Pierwsze, co musisz zrobić przy budowaniu nawyku to zastanowić się, czy jest on zgodny z Twoimi wartościami. Wtedy w sytuacji, w której będziesz wybierać swoje działanie łatwiej będzie Ci wykonać właściwy krok. Innymi słowy: wybrać nawyk. Bo jeśli Twoją wartością jest rodzina, a nawykiem, który chcesz wprowadzić będzie np. spędzanie wieczoru w przedziale 18.00 – 20.00 z dziećmi, to zdecydowanie łatwiej będzie Ci odmówić koleżance zapraszającej Cię do kina na babski wypad.

Z drugiej strony jeśli bardziej cenisz relacje ze znajomymi wtedy ciężko będzie Ci odmówić takiego wyjścia na rzecz rozwoju osobistego. Po prostu uznasz, że poczytać czy pouczyć się słówek możesz później. A kino z koleżanką jest najważniejsze.

Dlaczego?

Dlaczego? Po co? To jest pytanie najważniejsze w przypadku budowania nawyku. Jeśli zakładam sobie picie wody jako nawyk (a powiedzmy, że bardzo dużo osób nie robi tego w takich ilościach jak trzeba) to muszę wiedzieć czemu chcę to wprowadzić w swoje życie.

Czy dlatego, że inni tak mówią? A może dlatego, że powszechnie przyjęło się to za zdrowe?

Czy dlatego, że fajnie by było robić coś zdrowego?

Bo w takim wypadku to nie musi być przecież picie wody. To może być zjedzenie jednej marchewki dziennie. Żeby mieć mobilizację do wykonania nawyku musisz wiedzieć po co chcesz wprowadzić akurat TEN NAWYK.

Czy ten nawyk jest zgody z wizją Ciebie? I tym, kim chcesz być? W jakim kierunku się rozwijasz?

Bo fajność – fajnością, ale nawyk nie zostanie wprowadzony jeśli sobie zakładam, że fajnie by było być zdrowym, mądrym, oczytanym, elokwentnym. Czym innym jest zmierzacie w określonym kierunku a czym innym bliżej nieokreślona wizja siebie. Wizja zostaje wizją. To, że myślę, że chciałabym jakaś być nie oznacza, że coś w tym kierunku zrobię.

Jaką podpowiedź mam dla Ciebie? Zrób listę nawyków, które Ci się podobają. Bez oceniania, bez negacji czy głębszego zastanowienia. Spisz wszystko co przyjdzie Ci do głowy. A następnie zastanów się, które z nich są prawdziwe z Tobą? Które uda się powiązać z Twoimi wartościami, codziennymi zachowaniami, charakterem? A następnie skorzystaj z podpowiedzi dotyczącej tego jaką osobowością jesteś żeby je wprowadzić (pisałam o tym TUTAJ).

I dopiero wtedy zacznij budować nawyk:)